דרושים להייטק במגזר החרדי

מערכת שורש  ט ניסן, תשעז  4/5/2017

האם הנסיון לשלב חרדים בהי טק מצליח?
.......................

דרושים להייטק במגזר החרדי

אין זה סוד שבשנים האחרונות, נעשה ניסיון מצד המדינה לגייס עובדים מהמגזר החרדי למקצועות ההייטק. ניסיון זה אמור לשרת את שני הצדדים, הן את תעשיית הייטק אשר חסרים לה ידיים עובדות, הן את המדינה אשר מעוניינת שהחרדים ישתלבו בשוק העבודה וכך יצאו ממעגל העוני, והן את החרדים אשר יוכלו לעבוד ולהשתלב בחברה.

הנתונים מלמדים אותנו שעד כה מדובר בסיפור הצלחה חלקי, שכן, מצד אחד על פי מחקרים שערכה הכנסת עד כה השתלבו בתעשיית ההייטק למעלה מ-5000 חרדים (גברים ונשים), מצד שני, מדובר בתעשייה שיש בה למעלה מ-300 אלף איש, אז מדובר על מספרים נמוכים באופן יחסי. עם זאת, לאור המצב כמות המשרות של דרושים הייטק וכן העובדה שמדובר רק על התחלת הדרך, הרי סביר להניח שתוך זמן לא ארוך, המספרים יטפסו.

צריך לזכור, שהגרף של דרושים הייטק לא נע באותו קצב כמו גרף הכניסה של חרדים לעולם זה, מהסיבה הפשוטה שעליהם ללמוד את המקצועות השונים בשביל שיוכלו להשתלב בו, לכן סביר להניח שעוד כמה שנים, נוכל לראות הרבה יותר מחזורים של בוגרים חרדים אשר יוצאים מתוך אוניברסיטאות ומכללות ומשתלבים בעולם ההייטק.

באילו מקצועות בהייטק יכולים חרדים להשתלב?

כפי שאנחנו יודעים, מקצועות ההייטק הם מגוונים וכוללים תחומים שונים. חלקם דורשים, מן הסתם, ידע מקצועי ולא פעם גם ניסיון, אך יש מקצועות שאפשר להשתלב בהם כבר עם סיום הלימודים, תחילה ברמה בסיסית ועם הזמן ברמות הרבה יותר גבוהות.

הנה מספר דוגמאות למקצועות הייטק בהם ניתן לשלב חרדים:

עיצוב גרפי – לא מעט חרדים לומדים קורסים של עיצוב גרפי, הן לצורך עיצוב אתרים, עיצוב ברושורים, פליירים, לוגואים וכדומה. מדובר על קורסים שנמשכים מספר שבועות, עם סיומם הם יכולים להשתלב בחברות הייטק, חברות בניית אתרים וכן בסטודיו בתחום.

לצד עיצוב גרפי יש לומר, שכיום במקומות רבים לומדים גם בנייה ועיצוב אתרים, מה שמעניק כלים לכל מי שמסיים את הקורס להשתלב גם בתחומים אלו ואם הוא מעוניין, גם להתמקצע בכל מה שקשור לקידום אתרים, וכך הוא יכול להעניק ללקוחות שלו חבילה שכוללת בניית אתר וקידומו בגוגל.

תכנות – אומנם מקצוע כמו תכנות דורש, לא פעם, לימודים ממושכים, אך כיום אנחנו יכולים למצוא קורסים שמכירים מתכנתים גם בזמן קצר יותר. לאור הביקוש הנרחב לעובדים בתחום, הרי שחרדים יכולים ללמוד במסגרת קורסים שנמשכים מספר חודשים ולאחר מכן להשתלב בחברות תכנות, ברמה בסיסית. עם הזמן הם ירכשו ידע שיאפשר להם להשתלב גם בצורה הרבה מעמיקה.

רשתות ומחשוב – מקצוע של מנהלי רשתות נחשב אף הוא מאוד מבוקש כיום, לא רק בחברות הייטק אלא בכלל, בחברות ועסקים שיש להן רשתות מחשבים פנימיות. גם כאן מדובר על מקצוע שניתן ללמוד אותו בקורסים בסיסיים ועם הזמן להתמקצע בו.

שיווק דיגיטלי – אחד התחומים הבולטים כיום בעולם ההייטק והפרסום, מקצוע שמשלב שיווק ברשתות חברתיות, גוגל ובכלל באינטרנט. תחום זה מתאים למי שלמד אותו באופן בלעדי וכן למי שמתעסק בקידום אתרים.